Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Klumme afDitte Giese

Privatskoler versus folkeskolen: Skolen må aldrig blive et egoistisk prestigeprojekt

Lyt til artiklen

For nylig talte jeg om det store ømme moderskab med en bekendt. Det at være forælder er for mange af os periodevis forbundet med både skyldfølelse og en lille frygt for ikke at gøre det godt nok. Denne kvinde spurgte til skolevalg, og jeg svarede, at mit barn går på en lokal folkeskole. At jeg er kæmpe fan af folkeskolen og i øvrigt imponeret over indskolingen.

Hjemme hos hende overvejer de derimod balletskolen eller Sankt Annæ, fordi de gerne vil have, at deres datter skal blive en succes. Det blev naturligvis sagt med et glimt i øjet. Hun fortalte også, hvordan hendes mand i de spæde timer efter deres barns fødsel var stukket af fra fødegangen for at skrive deres førstefødte op til privatskoler i den absolut elitære ende af københavnerspektret. Kaptajn Johnsens Skole, Krebs Skole, Bernadotteskolen etc.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her