Tegning: : Per Marquard Otzen
Klummer

Michael Seidelin: Stop klynkeriet om vores demokrati

Vi danskere er glade for vores demokrati, viser stor europæisk undersøgelse. Og vi har stor tillid til vores politikere.

Klummer
FOR ABONNENTER

Om få dage går danskerne til valg, og stemmeprocenten vil –som sædvanlig – være høj. Vi vil vælge politikere, som efterfølgende får til opgave at styre landets kommuner, hvilket de – stort set – gør godt.

Men nu skal jeg passe på med overdreven begejstring. For jeg læser flere gange om ugen bekymrede analyser og kommentarer fra eksperter, mediefolk og indignerede borgere om et demokrati, som ikke fungerer, og hvor borgerne er sat ud på sidelinjen. Ordet korruption dukker også op, senest i forbindelse med bryllupsdramaerne på Københavns Rådhus, og valget af borgmestre har fået den dramatiske titel ’de lange knives nat’. Endnu er ingen dog døde, højst lidt lemlæstede af en god valgfrokost, mens vold og mord på borgmestre og lokalt valgte er et relativt udbredt fænomen på Korsika, Sicilien og i visse østeuropæiske lande.

Så lad os lige relativisere lidt. Vi danskere er glade for vores demokrati, vi har tillid til det, og vi mener, det fungerer godt. Men vi vil helst have det for os selv, og 61 procent af os – over EU-gennemsnittet – anser islam for at være en trussel mod vores land. Det er ikke min påstand. Det fremgår af en stor undersøgelse foretaget i samtlige EU-lande, hvor et internationalt forskerhold koordineret af professor Dominique Reynié fra det ansete Sciences Politiques institut i Paris har spurgt europæere i syd og nord, øst og vest, om deres syn på demokratiet, religion og udlændinge.

Undersøgelsen har titlen: Où va la démocratie? Hvor går demokratiet hen?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce