Klumme afClaus Blok Thomsen

Nordisk korrespondent

Nøgenfotografering, selfies og mennesker i hobetal: Masseturisme er ved at ødelægge et af verdens smukkeste steder

Lyt til artiklen

Jeg har rejst i Asien de sidste 20 år og har næsten besøgt alle lande i regionen, og hvis jeg skal fremhæve et favoritsted, så er det tempelkomplekset Angkor Wat i det nordvestlige Cambodja.

Jeg tror ikke, det er muligt at opdrive et smukkere sted på denne jord. Midt i tæt regnskov ligger en stribe relativt velbevarede templer bygget mellem årene 802 og 1431, hvor de udgjorde det religiøse og kulturelle centrum for det daværende Khmer-regime. På små veje kan man cykle eller køre gennem regnskoven til lyden af dens mange dyr og stoppe ved de enkelte templer, der pludselig dukker frem i en lysning. Mange steder har skoven sat sit aftryk, så tykke rødder fra de omkringstående træer snor sig rundt om ruinerne, hvilket får natur, kultur og historie til at smelte sammen i en fin, organisk dans.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her