Tendensen går kun én vej for folkekirken. Nedad. I dag er kun 62 procent af vælgerne medlem af Folkekirken, men alligevel har politikerne spændt kristendom mere for stemmefiskeriet, end jeg før har set i min lange levetid. Og politikerne akkompagneres af medierne, der flittigt benytter religion til klikfiskeri.
Jeg kunne forstå det, hvis det handlede om kærlighedsbudskabet i den kristne tro. Det kniber gevaldigt med kærligheden til ’din næste’ i vores samfund. Men kristendommen er igen taget i brug som kæppen, der maner til uforsonlighed mod dem, der har en anden tro eller ingen.
Vil det ændrer sig, når folkekirkens andel af vælgerskaren er nået ned på under 50 procent? Kan vi da få adskilt kirke og stat, eller skrues der endnu mere op for fjendebillederne?
Jeg selv sagde farvel til Gud som 11-årig, men sagde først farvel til folkekirken knap 20 år senere, og anledningen var folketingsvalget i 1973.
Kristeligt Folkeparti gik til valg på at få forbudt fri abort. Partiet leverede også en øjenåbner, hvad angår politisk kynisme. I tv fortalte partilederen, at partiet ville samarbejde med ethvert parti, der gik imod fri abort. Ethvert.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind
Skriv kommentar