0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det er slående, hvor mange af os, der hader Facebook: En dag vil vi spørge os selv, hvorfor vi spildte 10 år på det møg

Hvor blev tiden af? Den forsvandt undervejs, mens Facebook fik et udførligt arkiv over vores liv, og nu er umuligt at slippe for.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det knager i parforholdet. Danskernes kærlighed til deres foretrukne sociale medie, Facebook, vakler. Facebook har nemlig været utro og chattet frækt med andre og solgt ud af fortroligheden, og nu er vi fornærmede og har ikke tillid mere. Der er tavst i stuen, og mobilen ligger urørt hen for en stund.

Mange vil forlade Facebook, men få gør det. Man skruer i stedet ned for Facebook eller tager pinlige stort annoncerede pauser for at vende våsende tilbage til ligegyldige debatter få dage senere. Vi kæmper med Facebook som panikslagne rygere med selvpålagte restriktioner og afvænningskure, og lige meget hjælper det.

Det er slående, hvor mange af os, der hader Facebook, men ikke kan finde ud af at sige stop. Som et lorteparforhold, hvor det er svært at sige: ’Nu er det slut, jeg går fra dig, idiot!’.

Det er ikke smart at være på Facebook mere, hvilket især ses på, at unge under 25 år ikke gider Facebook. Hvordan kan et medie holde sig relevant, når en hel generation siger nej tak? Måske er Facebook som papiraviserne, der ikke tiltrækker unge, men må satse på nye indsatsområder til næste generation og ellers fastholde kerneproduktet til de gamle?

Mit største problem med Facebook er den konstant flimrende, abrupte strøm af forstyrrelser. Jeg vælger dem selv, ja. Men jeg kan mærke mentalt, at mine perioder med ubrudt refleksion over verden omkring mig bliver kortere og kortere. Koncentrationsevnen daler. Og hvad betyder det på den lange bane, at så mange af os ikke har uforstyrret tankevirksomhed længere?

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter