Klumme afBettina Post

Socialrådgiver

Bettina Post: Vi kan ikke både hylde og bryde fundamentet for vores demokrati

Lyt til artiklen

Da min yngste søn fyldte 18 år, fik han til min udelte begejstring et kommenteret eksemplar af Grundloven tilsendt med posten. I det vedlagte fødselsdagskort, behørigt underskrevet af Folketingets formand, stod der, at da han nu både fik valgret og blev valgbar, skulle han have lejlighed til at læse og forstå fundamentet for deltagelsen i den demokratiske debat. Sikke en fin gave.

Jeg er kæmpe fan af Grundloven. Fra ende til anden. Dens stadfæstelse af solide principper for det politiske arbejde, som ikke har nogen politisk farve. Dens ord om magtens fordeling og håndhævelsen af de grundlæggende frihedsrettigheder, som skal beskytte den enkelte mod overgreb fra statsmagten. Dens påmindelse om, at der var en tid før i dag, som ikke var så god som denne, og at vi ikke skal tilbage til den tid. Den hjælper os med at holde hovedet koldt og hjertet varmt, når vi er uenige, så vi undgår, at det hele skrider for os i affekt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her