0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Røgfri Roskilde?: Gem nu al den voksne ansvarlighed væk og lad de unge få den hæmningsløse fest, de fortjener

Politiske hyklere går hånd i hånd med fanatiske lyseslukkere på Roskilde.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Lærke Posselt
Foto: Lærke Posselt

»Man skal faktisk helst trykke ctrl-alt-delete og opføre sig lidt uansvarligt, når man er på festival.«.

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I aften slutter fire dage med fed musik og fadøl i stride strømme på dyrskuepladsen. Selv har jeg ikke været på Roskilde Festival siden 1994. Det var fedt, så længe det varede. Jeg har i mange år truet mig selv og andre med at vende tilbage, men nu er jeg ved at nå den alder, hvor jeg risikerer at løbe ind i mine børn og deres venner – og så er det absolut en no-go-zone for en gammel stodder.

Men efter hvad jeg hører, er der ikke noget, der sådan for alvor har ændret sig i konceptet: Unge mennesker mødes, drikker, danser, kysser, fester, sover i telt og står op med tømmermænd.

På den måde er Roskilde Festival et herligt frirum, hvor unge i flere dage kan vælte rundt uden hverdagens hæmninger. Hvor de kan glemme lektierne, karaktererne og alle de mange løftede pegefingre. Hvor de kan lære lidt af årets hovednavn, Eminem, når han flipper ud til den uskolede I just don’t give a fuck og følger op med I still don’t give a fuck.

Ja, man skal faktisk helst trykke ctrl-alt-delete og opføre sig lidt uansvarligt, når man er på festival. Altså over for sig selv.

Derfor skærer det også i mit gamle Rage Against the Machine-hjerte, at Roskilde i år har meldt sig ind i kampen mod rygning blandt unge. For hvorfor det?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter