Jeg er kommet i dårligt selskab. I denne uge fandt jeg mig selv blandt venner, der ikke er, hvad de giver sig ud for at være. Det er en ubehagelig følelse. Nu er der heldigvis hverken tale om venskaber, der er gamle eller stikker dybt. Det er venner på Facebook, og de bærer navne som Thomas Mbakala, Thakur Shivaji og Alberto Garcias.
Sammen med et ukendt antal meningsdannere er jeg venner med flere af de Facebook-profiler, der er afsløret som den type robotter, der tidligere har spredt demokratisk skræk og rædsel i USA, Frankrig og Storbritannien.
Jeg er frivilligt gået i deres fælde. For jeg undersøgte ikke deres identitet nærmere, før jeg accepterede deres venneanmodning. Men jeg plejer kun at afvise blottede kvinder eller mistænkelige navne stavet med kyrilliske bogstaver. Det er rystende dumt og naivt. Vidste jeg det ikke før, ved jeg det nu.
Jeg har det dårligt med at være venner på Facebook med disse demokratiets fjender, der forklæder løgne og fake news som troværdig information for dermed at radikalisere eller spolere den offentlige samtale.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar