Klumme afChristian Jensen

Ansvarshavende chefredaktør

Robotternes danske indmarch bør tjene som endnu et wake-up call fra den digitale tornerosesøvn.

Chefredaktøren: Jeg gik i Facebook-robotternes fælde, og jeg er flov over det

Lyt til artiklen

Jeg er kommet i dårligt selskab. I denne uge fandt jeg mig selv blandt venner, der ikke er, hvad de giver sig ud for at være. Det er en ubehagelig følelse. Nu er der heldigvis hverken tale om venskaber, der er gamle eller stikker dybt. Det er venner på Facebook, og de bærer navne som Thomas Mbakala, Thakur Shivaji og Alberto Garcias.

Sammen med et ukendt antal meningsdannere er jeg venner med flere af de Facebook-profiler, der er afsløret som den type robotter, der tidligere har spredt demokratisk skræk og rædsel i USA, Frankrig og Storbritannien.

Jeg er frivilligt gået i deres fælde. For jeg undersøgte ikke deres identitet nærmere, før jeg accepterede deres venneanmodning. Men jeg plejer kun at afvise blottede kvinder eller mistænkelige navne stavet med kyrilliske bogstaver. Det er rystende dumt og naivt. Vidste jeg det ikke før, ved jeg det nu.

It-giganterne og EU går sammen om at stoppe fake news

Jeg har det dårligt med at være venner på Facebook med disse demokratiets fjender, der forklæder løgne og fake news som troværdig information for dermed at radikalisere eller spolere den offentlige samtale.

Det er altså nogle uhyggelige typer. Ikke mindst når man tænker på, at de kan være et forvarsel på, hvad vi har i vente under det forestående folketingsvalg. Forsvarets Efterretningstjeneste har allerede meddelt, at de anser såkaldte påvirkningskampagner særligt fra Rusland som en sandsynlig risiko. Det er lige til at få kuldegysninger af.

Konkret postede mine falske venner løgnehistorier om skjulte konsekvenser af den FN-migrationserklæring, Lars Løkke Rasmussen i denne uge fortjenstfuldt rejste til Marrakesh for at underskrive. Retfærdigvis skal det siges, at det ikke lykkedes at mobilisere den yderste højrefløj til krig og kamp på ord. Løgnehistorierne led en stille død.

Selv blev jeg først opmærksom på det dårlige selskab, jeg er havnet i, da Altinget skrev historien om, at Udenrigsministeriet havde identificeret dem som formodede robotter. Er der grund til at ånde lettet op? Bestemt ikke. For her i landet har vi formentlig kun set begyndelsen til et problem, der også viser sig i Paris’ gader i disse dage.

Her er fem møgsager, der klæber til Facebook

Oprøret fra De Gule Veste orkestreres ikke mindst via Facebook. Det er fint nok, men i denne uge kunne etablerede franske medier fortælle, at falske professorer og manipulerede kampbilleder hælder brændstof på gadens bål. Hvem der står bag? Ingen aner det. Påtager Facebook sig et ansvar for de robotter, der sætter ild til den demokratiske samtale? Nej.

Mine robotvenner kan meget snart trække et endnu mere beskidt slæng af mørke kræfter fra internettets underverden med sig. Robotternes danske indmarch bør tjene som endnu et wake-up call fra den digitale tornerosesøvn. Vi må alle tage os i agt. Både os, der uforvarende gør os til Facebook-venner med de forkerte. Og de politikere, der fortsat accepterer de sociale mediers ansvarlighed.

Christian Jensen

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her