0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Flemming Ytzen: Følger vi Thunberg, presser vi flybranchen til at gamble med vores sikkerhed

Tænk venligst forfra i debatten om flyskam.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Arkivtegning: Philip Ytournel/POLITIKEN
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvem har ikke lyst til at skifte det grå danske vintervejr ud med lune middelhavsvinde eller sydøstasiatisk palmesus? For dem, der har både tid og råd, burde valget være ligetil, hvis ikke det var for den nye faktor i forbrugerbevidstheden kaldet flyskam: Hvordan har din samvittighed det med, kære læser, at du nu skal flyve de godt 10 timer til Bangkok?

Vi er nogle flyrejsende, der (muligvis naivt) håber på, at teknologiske landvindinger løser dette ubehagelige dilemma. Men der vil gå årtier, inden de store producenter af passagerfly, Boeing og Airbus, er leveringsdygtige i modeller, der kan præstere klimaneutral transport mellem kontinenterne. Helt aktuelt er denne branche presset af alvorlige udfordringer, herunder også, at antallet af rejsende, der vælger luftfarten, tilsyneladende falder.

Selv om vort eget SAS ser ud til at have klaret sig igennem nogle faser i en hård omstilling, der har kostet mange arbejdspladser undervejs, er der truende skyer i horisonten: En halv snes flyselskaber har drejet nøglen om hen over de seneste tre år, og utvivlsomt kommer der flere til, når de kommende klimaafgifter rammer branchen. Tjek lige, hvor svært det er for Norwegian at navigere for tiden.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter