Klumme afJes Stein Pedersen

Litteraturredaktør på Politiken

Sikke meget der er væltet frem fra dybet i USA, siden jeg var på besøg i kælderen hos en republikansk kvinde.

Jes Stein Pedersen: Trump erstattede realpolitik med realitypolitik, som stadig tryllebinder USA

Lyt til artiklen

Jeg var engang på besøg hjemme hos et ægtepar i USA. Det var i begyndelsen af 1980’erne, i Reagans første præsidentperiode. De var sjove og spændende at tale med. Hun var glødende republikaner og advokat, han var demokrat og journalist på en avis i Detroit, og trods de politiske uoverensstemmelser var de enige om rigtig meget.

Efter middagen spurgte hun mig, om jeg ville se hendes kælder. Det ville jeg, og den var fuld af gamle effekter fra den amerikanske borgerkrig. Familieting og rariteter, som hun havde købt. Hele kælderen bugnede af montrer med uniformer, våben, dokumenter, fotos centreret omkring nordstaterne. Hun forbandt Det Republikanske Parti med frihed og spurgte, om jeg ville have lov at lade en gammel riffel.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her