0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Griskheden i toppen er gået amok: Selv under en pandemi rager eliten til sig

Der er noget fuldkommen galt i samfundet, når lønningerne til topcheferne stiger under en pandemi i selv de værst ramte brancher.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anders Rye Skjoldjensen
Arkivfoto: Anders Rye Skjoldjensen
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det har været et dårligt år for krydstogtselskaber. Meget dårligt, formentligt det dårligste i årtier. Norwegian Cruise Line tabte omkring 25 mia. kr. og sendte hver femte ansatte hjem.

Men direktøren Frank del Rio havde ikke noget at klage over – hans løn blev næsten fordoblet til lidt over 220 mio. kr. Det samme gjaldt direktøren for hotelkæden Hilton – mens hver fjerde ansatte blev fyret, og hotellerne stod som monumenter over pandemien, skovlede Chris Nassata penge ind til sig selv. Lønsedlen for 2020 blev på lidt over 330 mio. kr. Et næsten ufatteligt beløb, men ingenting i forhold til, hvad direktøren for softwarefirmaet Paycom fik. Hans løn i 2020 landede på 1,3 mia. kr.

Jeg er med på, at det er private virksomheder, og at de grundlæggende må selv om, hvordan og hvor meget de aflønner deres topchefer. Men jeg savner ord for, hvor stødende jeg finder de helt afsindige lønninger, som administrerende direktører og andre topchefer er kommet til at tjene.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere