Klumme afMarcus Rubin

Kronikredaktør

Krænkelseskulturen er gået alt for vidt, når også stereotype beskrivelser af ikkeeksisterende racer bliver problematiseret.

Marcus Rubin: Er orker nu også identitetspolitiske ofre? Er der slet ikke grænser for vanviddet?

Lyt til artiklen

Som hvid heteroseksuel midaldrende mand ved jeg naturligvis godt, at man aldrig nogensinde skal blande sig i den identitetspolitiske debat. De woke vinde blæser for fuld kraft, og det er blevet gjort utrolig tydeligt, at sådan nogle som mig er fuldkommen privilegieblinde og aldrig nogensinde kan sætte sig ind i, hvordan det er at være sort, lgbt+, nonbinær eller kvinde. Vi skal bare stikke piben ind og lytte og lære, ellers kommer cancel culture-horderne efter os.

Personligt har jeg det svært med både at holde bøtte og få at vide, at der er emner, jeg aldrig kan forstå – uanset hvor meget jeg sætter mig ind i fakta, statistikker og historik. Jeg er naturligvis med på, at den personlige erfaring kan noget helt særligt, men synes, det begrænser den offentlige debat og samtalen helt ekstremt, at store grupper udelukkes fra at ytre sig om vigtige emner, fordi de ikke har oplevet dem på egen krop. Det forvandler debatten til små isolerede ekkokamre.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her