0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Marcus Rubin: Mine børns musiktimer har lært mig en vigtig lektie om social og kulturel arv

Det handler ikke kun om tid, penge og ressourcer. Det er overraskende svært at bryde den kulturelle arv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anders Rye Skjoldjensen
Foto: Anders Rye Skjoldjensen
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg kan ikke spille på et instrument. Jeg ved utrolig lidt om musik, hører typisk det samme i ugevis på repeat og bevæger mig derefter mere eller mindre tilfældigt videre til noget andet. For tiden er det Lana del Rey, før var det Billie Eilish og før det en klassisk fase med Bach. Der er ingen linje, ingen progression. Jeg kan ikke læse noder, ikke spille på noget og ikke synge rent.

Det er med andre ord en total ynk, og det har altid ærgret mig.

Derfor har jeg lige fra starten sendt mine børn til musik. De skulle ikke gentage mine fejl. Vi var til babyrytmik, da vi boede i New York, til klassisk musik, da de gik i børnehave i Beirut, og her i Danmark har jeg brugt en mindre formue på at sende arvingerne til enetimer i violin og klaver. Og selv om håbet ikke helt er slukket – den yngste arbejder stadig med violinen, og den ældste går til kor – har det vist sig at være en næsten uoverkommelig opgave at bryde den kulturelle arv, når det gælder den manglede musikforståelse.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage