Klumme afMarcus Rubin

Kronikredaktør

Efter pandemien er der håb om, at lønmodtagerne – især de lavest lønnede – kan presse sig til bedre forhold. Det manglede også bare efter årtier, hvor arbejdsgiverne har kunnet bestemme.

Marcus Rubin: Vi må af med myten om det kapitalistiske meritokrati

Lyt til artiklen

Som resten af verden har jeg i den senere tid siddet og set ’Squid Game’. Måske ikke utrolig stor kunst, men underholdende og faktisk også tankevækkende. Næst efter mesterværket ’Parasite’ er serien noget af det bedste kapitalisme-kritik, jeg har set på tv eller i biffen i en del tid. Hvorfor det lige er Sydkorea, der er blevet et center for begavet, moderne kapitalismekritik skal jeg ikke kloge mig på, men interessant er det.

For der er jo i den grad noget at komme efter. Det er noget helt galt med systemet, det skal man have boet umådeligt længe under en sten for ikke at indse. Det er absurd, at masser af mennesker i Danmark bliver belønnet med skattefri gevinster for at bo godt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her