Klumme afMarcus Rubin

Kronikredaktør

Det er ikke kun skøre venstreorienterede, der forsøger at forbyde bøger og uønskede ytringer. I USA kommer de farligste angreb på det frie ord fra højrefløjen.

Hun vandt nobelprisen, og hendes bøger er verdensberømte. Nu forsøger republikanerne at få hende bandlyst fra skolerne

Lyt til artiklen

Det er let at blive forarget og gøre grin med identitetspolitikkens mere gakkede tiltag. Jeg skrev selv en forarget klumme på denne plads, da jeg sidste år fik en mail fra min brætspilspusher om problemerne ved at beskrive fiktive racer som orker, trolde og inoxer i et stereotypt, fordomsfuldt og negativt lys. For faktisk kunne der jo sagtens være en flink og hjælpsom ork eller to.

Herhjemme har verseret sager om klager over introfester med Mexico-tema på jura, højskolesange på CBS og senest, om det virkelig kan være o.k. at vise krænkende filmklassikere som en del af undervisningen på Filmskolen. Politikere som socialdemokratiets Rasmus Stoklund og Liberal Alliances Henrik Dahl har igen og igen advaret om identitetspolitikkens svøbe og faren for, at den amerikanske bevægelse er ved at inficere og ødelægge Danmark.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her