Klumme afBjørn Bredal

Skribent

Hvis Marine Le Pen vinder på søndag, er Frankrig på vej mod Frexit og EU mod opløsning.

Jeg fik mig noget af en forskrækkelse, da jeg forleden hørte Le Pen tale om Putin

Lyt til artiklen

Første forskrækkelse fik jeg ved sidste præsidentvalg i Paris. Vi var en lille flok pressefolk, som tilbragte en morgentime med Marine Le Pen i hendes valghovedkvarter. Hende skal man ikke undervurdere. Kvalificeret kvinde. Stærk. Stor beundrer af Putin.

Anden forskrækkelse fik jeg forleden, da jeg sad i Bordeaux og så den store valgudsendelse på tv-kanalen France2. Marine Le Pen blev spurgt, om hun efter krigen i Ukraine kunne se Vladimir Putin som en allieret. Hun svarede uden at blinke: »Ja, selvfølgelig!«. Og hun tilføjede endda, stadig uden at blinke, at hun særligt så for sig »et samarbejde om kampen mod islamistisk ekstremisme«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her