Klumme afDorte Hygum Sørensen

Det er svært at leve op til egne og andres gaveforventninger, skriver Dorte Hygum Sørensen i denne Signatur.

Dorte Hygum Sørensen: Alene i mine egne relationer er der fem typer gavegiver. Selv er jeg den værste

Lyt til artiklen

Marvel-figurens ben er brudt igennem BR’s nisserøde papir, lige da jeg skulle til at binde en sløjfe omkring pakken. Irriteret traver jeg rundt om spisebordet, før jeg tager mig sammen til at flå det ødelagte papir af actionhelten, klippe et nyt stykke til ham og prøve en gang til.

Oven på et skab ligger de gaver, jeg allerede har pakket ind. Synet af julepapir, til og fra-kort og silkebånd er stort set det samme som sidste år, forrige år og, ja, årtier inden da. Og jeg tror, at jeg uden at gennemføre det har besluttet det samme de fleste lillejuleaftener: I god tid inden det bliver jul næste gang, vil jeg foreslå, at vi i min familie vender tilbage til traditionen før midten af 1800-tallet. Da var gaverne få og nyttige og fortrinsvis forbeholdt borgerskabet, som Peter Faber beskrev det i ’Højt fra træets grønne top’.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her