Klumme afMarcus Rubin

Kronikredaktør

Det er mindre end tre år siden, at Danmark lukkede ned, og vi blev frataget nogle af vores centrale frihedsrettigheder. Nu er det fortrængt, men vi burde tænke meget mere over det. Hvad lærte vi?

Vi tænker alt, alt for lidt over coronakrisen

Lyt til artiklen

Ligesom alle andre kan jeg sagtens huske, hvor jeg befandt mig 11. marts 2020, da statsminister Mette Frederiksen lukkede Danmark ned for første gang. Jeg sad hjemme i sofaen, rystet og sms’ede med en israelsk ven, der bor i Danmark, om hvad der foregik. Dagen efter gik jeg ned i børnenes skole og hentede deres ting. Mit eget kontor herinde på Politiken genså jeg først mange uger senere. Min fødselsdagsfest ugen efter blev naturligvis aflyst.

Det var en utrolig sær tid, en tid, der sled på folk på forskellig vis, en tid, hvor tv-seriernes bagkatalog blev udnyttet til det yderste, sommerhusene blev det nye guld, og man endelig fik tid til at få læst Proust eller sat carporten i stand. For nogle var det hyggeligt, for andre frygteligt som kinesisk vandtortur.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her