Klumme afSilja Thøgersen

Journalist

Med universitetsreformen slår regeringen yderligere fast, at universitetets formål er at skaffe arbejdskraft. Men universitetet varetager vigtigere opgaver, som vi nu sætter over styr.

Silja Thøgersen: Jeg tog da ikke en universitetsgrad bare for at få mig et job

Lyt til artiklen

Hvorfor begynder et ungt menneske på universitetet? For at få adgang til et godt og velbetalt arbejde? Eller for at få et bredere og dybere blik på verden, stille spørgsmål og lære at fremsætte kritik?

Da jeg selv stod første dag som universitetsstuderende på RUC, så jeg ingenting for mig, når jeg prøvede at forestille mig et arbejde på den anden side. Det var så abstrakt. Jeg håbede bare, at jeg en dag forhåbentlig ikke længere skulle brygge kaffe for minimumsløn. Jeg var 21, og de seks år, min uddannelse skulle tage, virkede som en evighed. Journalistik lød tilpas bredt, og resten ville forhåbentlig åbenbare sig for mig undervejs, tænkte jeg. Og med ’resten’, mener jeg, både hvad jeg skulle tjene penge på, og hvem og hvordan jeg skulle være i verden.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her