Klumme afPeter Bjerregaard

Medlem af Københavns Borgerrepræsentation (K) og underviser i politisk filosofi på CEPOS Akademi

Når en person frivilligt og efter grundig overvejelse ønsker at få fred, så modsætter vi os i dag. Det holder ikke.

Medlem af Københavns Borgerrepræsentation: I Danmark er det strafbart at hjælpe en person, der ønsker at få fred. Det er indlysende uholdbart

Lyt til artiklen

»Jeg vil bare gerne væk herfra. Det er ikke værdigt for mig, at jeg skal have hjælp i hoved og røv – og jeg bliver bare dårligere og dårligere«. Sådan sagde 52-årige Winnie Nielsen sidste år. Hun var uhelbredeligt syg med kræft og ønskede at få fred. Men det er ikke så nemt at få hjælp. I hvert fald ikke i Danmark. Her tillader vi ikke, at man kan få aktiv hjælp til at dø.

Det er en barsk beslutning at nægte andre hjælp. Særligt, når det er deres sidste ønske. Men sådan er det, og argumenterne herfor spænder vidt. Nogle mener, at risikoen for at træffe et dårligt valg har så store konsekvenser, at det er bedst helt at fratage folk valgmuligheden. Andre mener, at vi ikke må afkorte livet, fordi det er en del af Herrens skaberværk. Det er kun en gud, der kan bestemme over liv og død. Lad os prøve at trykteste argumenterne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her