Klumme afDitte Giese

Journalist og kommentator

Arven fra hippierne er ved at gå til grunde i rå vold, mord, pengegriskhed og manglende politisk handlekraft. Lad os minde hinanden om, hvad Christiania var, før staten ville normalisere, og de kriminelle ville dominere.

Ditte Giese: Hjælp det døende Christiania – køb din hash et andet sted 

Lyt til artiklen

Der var engang, hvor Christiania var det første, jeg stolt viste besøgende fra udlandet. Som en anden turistguide cyklede jeg venner og bekendte fra andre lande rundt i det fantasiland, som fandtes midt i min by. Christiania. Stedet, hvor der altid var musik i luften. Hvor beboerne altid var i gang med vanvittige, kreative projekter, gigantiske gavlmalerier, sjove huse, skulpturer, kunst, vegetarmad i verdensklasse og selvfølgelig ofte en lille ryger i solen, hvis man var i det humør.

Christiania er en arv. En arv fra dengang, hvor folk fik kæmpestore ideer og tanker og førte dem ud i livet. Christiania startede som en slumstormerdrøm og blev til det sted, som ethvert samfund burde have: Et fristed fra det normale. Et sted, hvor de, der faldt udenfor, kunne bygge og bo, og vi andre kunne være velkomne gæster og blive inspireret til at drømme om andet og mere end et billigt banklån, hakkekød på tilbud og en bil på afdrag.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her