Klumme afDitte Giese

Klummeskribent og forfatter

I årtier har landets magthavere og den økonomiske elite talt omsorgsarbejdet ned og videnssamfundet op. Nu er der ingen, der gider passe vores syge og ældre, og vores børn og unge er i mistrivsel.

Ditte Giese: Sikke en frækhed ikke at dø. Sådan nogle dyre røvhuller!

Lyt til artiklen

Forleden læste jeg et vidunderligt ord på Instagram, som jeg aldrig havde hørt før: Omsorgsaktivisme. Det ramte mig, fordi vi lever i en tid, hvor omsorg og omsorgsarbejde bliver nedprioriteret og usynliggjort som aldrig før. Både omsorgen i hjemmet, som ikke bliver lønnet, og omsorgen i det offentlige, det professionelle omsorgsarbejde, er ramt af hårde tider.

Omsorg er at tage forbi en alvorligt syg ven med en lasagne. Omsorg er at sige sit barns hårdtarbejdende pædagoger tak med en julegave. Omsorg er at rydde kalenderen, når en af familiens ældre falder om med en hjerneblødning, eller spørg, om man kan hjælpe med noget, når en kollega bliver sygemeldt med stress.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her