Klumme afLawand Hiwa Namo

Arbejdsmarkedskommentator

Vi bliver nødt til at lokke flere mænd til at arbejde i den offentlige sektor. Ellers kan vi lige så godt indlogere velfærdsstaten på et hospice og vænne os til tanken om, at velfærd er noget, man taler om i datid.

Lawand Hiwa Namo: Den største trussel mod velfærdssamfundet er mænd

Lyt til artiklen

»Du må aldrig blive pædagog«. Sådan sagde min far til mig, efter at jeg fortalte hans kollega i børnehaven, at jeg også ville være pædagog. Da jeg blev voksen, fulgte jeg min fars råd. Som flertallet af mænd i Danmark arbejder jeg nu i den private sektor. Og tendensen kan meget vel blive en af årsagerne til velfærdsstatens undergang.

I dag er 77 procent af alle ansatte i kommuner og regioner kvinder. Vi taler så meget om, at der mangler hænder i det offentlige. Men vi glemmer, at manglen også hænger sammen med, at næsten halvdelen af arbejdsstyrken (nemlig mændene) ikke engang overvejer at blive sosu, pædagog eller sygeplejerske.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her