Klumme afSarah Glerup

Cand.mag., handikapaktivist med muskelsvind

Regler for sikkerhed gør det tiltagende svært at deltage i det danske kulturliv med et handikap.

Sarah Glerup: Stopklodsen for os med handikap hedder 'brandsikkerhed'. Og det er brandurimeligt

Lyt til artiklen

Måske skal jeg til maskebal i morgen. Selv om jeg købte min billet for uger siden, svæver planen i det uvisse, mens jeg venter svar på, om jeg må tage min hjælper med eller blive hjemme.

Stopklodsen hedder ’brandsikkerhed’. Offentlige lokaler er tiltænkt et maksimalt antal personer, og da maskeballet er udsolgt, kommer min handikaphjælper på kant med matematikken. To ting får mig til at studse: For det første foregår ballet i en hal med plads til hundredvis af mennesker, så en enkelt handikaphjælper gør næppe forskellen. For det andet er det ikke tilfældigt, hvem der risikerer eksklusion for sikkerhedens skyld; det er specifikt os med handikap.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her