I hele min levetid har der i handikapmiljøet hersket en idé om, at hvis vi bare gjorde os umage, skulle vores forhold nok blive forbedret. Men udviklingen fortsætter den forkerte vej.

Caspar Eric: Vi troede, at oplysning ville ændre synet på mennesker med handikap. Vi tog fejl

Lyt til artiklen

Jeg ved ikke, om det nytter at skrive endnu et debatindlæg, endnu et opråb om det, der foregår på handikapområdet i Danmark lige nu.

Jeg udgav selv en digtsamling i februar, der har været med til at sprede snakkene om, hvordan vi behandler mennesker med handikap — om ikke andet så i kulturlivet. Malou Reymann kom nogenlunde samtidig med filmen ’Ustyrlig’ om kvinderne på Sprogø og de overgreb, man dengang udsatte såkaldt handikappede kvinder for: tvangssterilisering, vold og isolation. De børn og voksne, der lagde krop til særforsorgens mange overgreb fra 1920’erne og frem til 1970’erne, ville socialministeren så sige undskyld til.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her