Klumme afKate Marvel

Klimaforsker hos ngo'en Project Drawdown, der arbejder med løsninger på klimaproblemerne. Hun er en af hovedforfatterne til rapporten om USA's 5. nationale klimavurdering. Tidligere har hun arbejdet som forsker på Columbia University og NASA Goddard Institute for Space Studies

Der er masser af grumme forudsigelser i den nyeste rapport om klimaforandringerne i USA: værre hedebølger og oversvømmelser og mere tørke. Men til sin egen overraskelse har en af dens forfattere opdaget, at den samtidig viser, at der er håb. Vi kan faktisk godt. Hvis vi vil.

Klimaforsker: For første gang mærker jeg en sær følelse: optimisme

Lyt til artiklen

Da jeg for to et halvt år siden blev bedt om at være med til at udarbejde den officielle rapport om klimaforandringerne i USA, tøvede jeg. Havde vi virkelig brug for endnu en advarsel om de dystre konsekvenser af klimaforandringerne her i landet?

Formelt set var svaret ja: Den amerikanske Kongres har bestemt, at den nationale klimavurdering skal opdateres cirka hvert fjerde år. Men efter fire tidligere nationale rapporter og seks FN-rapporter siden 1990 var jeg skeptisk over for, om det, vi har brug for for at imødegå klimaforandringerne, er endnu en rapport.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her