Klumme afSilja Thøgersen

Journalist

Vi siger farvel til en regent, en politisk figur, en kulturperson og formidler. Men også til et fælles billede på en generations måde at være i livet på, som snart ikke findes mere.

Silja Thøgersen: Farvel til Daisy og farvel til en måde at være i livet på; uden spørgsmål, ambivalens og uendelig lykkejagt

Lyt til artiklen

Det første, min veninde sagde, da vi i nytårsselskabet havde slukket for den historiske nytårstale, var: Minder hun jer egentlig også om jeres mormor? Mig minder hun så godt nok mest om min farmor, men de fleste af os forstod fuldstændig hendes bedstemorfornemmelse.

Og jeg tror ikke, at det alene er det faktum, at hun med sine 83 år er en kvinde i livets bedstemorstadie, der giver den fornemmelse. Det har også noget at gøre med en facon og en livsindstilling, som er kendetegnende for hendes generation. En pligtopfyldenhed, en no-bullshit ’sådan her gør man’-tilgang til livets gang og gøremål. En sikkerhed, som ikke er nem at finde blandt efterfølgende generationer. Min egen f.eks.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her