Alt kan ske i Tunesien

Overgangsfase. 'Det arabiske forår' startede i Tunesien, hvor den 26-årige grønthandler Mohamed Bouazizi satte ild til sig selv for halvandet år siden.
Overgangsfase. 'Det arabiske forår' startede i Tunesien, hvor den 26-årige grønthandler Mohamed Bouazizi satte ild til sig selv for halvandet år siden.
Lyt til artiklen

Hvad skal man tænke om »det arabiske forår«?

Jeg ved det ikke, jeg ved kun, at det er bevægende at gå omkring i Sidi Bouzid, byen i Tunesien, hvor den 26-årige grønthandler Mohamed Bouazizi satte ild til sig selv for halvandet år siden og udløste den serie af oprør, som er gået gennem Mellemøsten lige siden. Jeg kom gennem byen forleden sammen med en gruppe rejsende på studietur. Tunesien, det første land i »foråret«, befinder sig i en overgangsfase – men overgang mod hvad? Mere frihed? Mere religion? Tunesien er revolutionernes laboratorium. Det var en kvindelig politibetjent ved navn Fadia Hamdi, som 17. december 2011 bragte den unge illegale grønthandler i en sådan affekt og fortvivlelse, at han tog sit liv.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her