Speltpik! Klynkediller! Meningspik! Pikkelatte-drikker!

Lyt til artiklen

I en tid hvor der bliver med løs hånd bliver tyret tilsvininger rundt som klynkekusse, meningsfisse, urtekusse, speltkusse, slattenfisse, fisselatte og bitterfisse, så synes jeg da godt, jeg vil slå et slag for, at vi ikke kun bruger de kvindelige kønsorganer i nedladende tale, men også her opdyrker en form for ligestilling. Der er selvfølgelig ikke rigtig så mange mænd, der går op i urtete og speltbrød (for de uindviede er 'spelt' tidens hotteste bandeord til at pege fingre af andres (forkerte) livsstil. Først var det 'friværdi', så var det 'webergrill', så 'caffelatte' og nu altså 'spelt' med runner-uppen 'Østerbro' generelt), men man kan da sagtens støde på en del bitterpikke derude i verden. Og hvad med en pikkelatte-drikker? Eller en speltdiller? Du ved sådan en type i Mads Nørgaard-sweater og økounger i Nihola-cyklen. Klynkepikke er der da i hvert fald nok af, mænd der føler sig overhalet og udrangeret af kvinder med spidse albuer, der vil bestemme. En meningspik skulle det heller ikke være svært at få øje på. Det er vel sådan en, der sprøjter sine holdninger ud i medielandskabet i bedste 'Mads & Monopolet'-stil og er ekspert i alt. ALT. Den eneste jeg har det lidt svært ved at oversætte er 'slattenpik'. Den er sgu lidt tarvelig.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her