Jeg er blevet drillet utallige gange med, at jeg gik på en musiksproglig linje i gymnasiet

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen
Tegning: Anne-Marie Steen Petersen
Lyt til artiklen

Utallige er de gange, jeg er blevet drillet med, at min studentereksamen var en gang lal, fordi den linje, jeg valgte tilbage midt i 1980’erne, bare var for dem, der ville dovne den igennem gymnasietiden.

De aner ikke, hvad de taler om, drillepindene. Jeg gik i det såkaldte grengymnasium på musiksproglig linje, og nej, det var langtfra bare en opøvning i Sanne Salomonsen-hits. Det var avanceret behandling af musik. Det var ugentlig aflevering af koralharmonisering og barokbas – ved I, hvad det er, I matematikgenier? – og analyser af Beethovens symfonier. Alle elever kunne spille et instrument eller synge på højt niveau. Som de, der har forsøgt sig med at lære at spille på et instrument, ved, er det hårdt arbejde.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her