Taleban har sat en pris på Sheilas hoved: 25.000 USD

Lyt til artiklen

Sheila er, som navnet antyder, en kvinde. Men hun er også en ganske speciel kvinde, som den afghanske Taleban-bevægelse har sat pris på: 25.000 USD for at gøre det af med hende. Sheila er nemlig en af de helt uundværlige tolke, der hver dag er med til at bygge bro mellem det afghanske samfund og de titusinder af vestlige styrker, der i øjeblikket er i landet. Hun – og hendes kolleger – indtager en nøglerolle, og det er selvfølgelig derfor, at Taleban nu går målrettet efter at udrydde dem. Men Sheila fortsætter. Også selv om hun hjemme i USA har seks børn og en mand, der er ramt af cancer. »Jeg er her, fordi jeg er imod dem. Jeg nyder virkelig dette job, nyder at være med til at bekæmpe dem«. ’Dem’ er Taleban, og den tidligere lærerindes afsky over for Talebans religiøse ekstremisme er rodfæstet i en voldsom personlig historie. For ti år siden trodsede hun Afghanistans daværende Talebanstyre, da hun i protest mod deres udelukkelse af piger fra skoler og anden undervisning åbnede sin egen hemmelige hjemmeskole for piger. »Taleban satte tiden tilbage for os alle«, siger hun og ser med sine lynende brune øjne under den sorte hovedbeklædning ud som om, hun i dette øjeblik er Afghanistans mest stålsatte kvinde. Taleban ville nemlig ikke have, at hun underviste piger og gjorde alt for at skræmme livet af hende. »Det havde været værre, hvis jeg havde undervist drenge. Så havde de arresteret mig. Men nu forsøgte de i stedet at skræmme mig. De kunne pludselig komme stormende om aftenen og smadre alt mit elektroniske udstyr. Vi måtte ikke se tv, ikke høre radio, ikke lytte til musik«, siger hun. Hun havde fået nok i år 2000 og frygtede så meget for sit liv, at hun flygtede til først Pakistan og siden USA, hvor hun blev tilknyttet de styrker, der nu er i Afghanistan for at bekæmpe Talebans forsøg på at komme tilbage til magten. Det er både et ideologisk og et dybt personligt opgør. Og et opgør som den modne kvinde agter at fortsætte, uagtet Talebans forsøg på igen at skræmme livet af hende. Denne gang med en dusør på hende og hendes kollegers hoved på 25.000 USD… Michael Jarlner er i Afghanistan med de amerikanske styrker, som også har inviteret ham. Han kan skrive frit med undtagelse af oplysninger om militære operationer og præcist opholdssted.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her