Pastorerne kommer!

Lyt til artiklen

Berlingske Tidendes chefredaktør Tom Jensen har på b erlingske.dk en udmærket gennemgang af reaktionerne på DR's nye kristne profil i den nye public service kontrakt, hvor blandt andre undertegnede får et gok en passant for at kalde Dansk Folkepartis bestyrelsesmedlemmer for 'sorte korsriddere'. Det er måske en god anledning til en mere samlet overvejelse omkring religionens rolle i det offentlige rum. Egentlig er jeg ikke så bekymret for det konkrete tiltag. Dansk Folkepartis manøvre virker på mig mest som en Lex Morgenandagt. DF har villet redde et konkret program nemlig den daglige morgenandagt, der har været presset af, at DR har mistet en sendefrekvens. Da armslængdeprincippet jo forbyder dem at diktere programmerne (selvom Per Stig Møller tilsyneladende tror, at han er blevet dramachef), har man valgt en bred formulering om 'den kristne kulturarv', der så i en note præciseres til at handle om, at DR skal sende morgenandagt, jule- og påskegudstjenester og den slags. Fint for mig, det har sikkert et publikum - jeg hører den faktisk ofte selv. Jeg ville heller ikke have et problem med, at DR sendte muslimske fredagsbønner på dansk. Det er der sikkert også licensbetalere, der ville sætte pris på. Den mere principielle pointe er egentlig den samme som vor forhenværende statsministers: At vi skal passe på, at religion ikke fylder for meget i det offentlige rum. Fogh sagde i 2006 til Kristeligt Dagblad:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her