Det helt centrale spørgsmål for dansk økonomi, som regeringens 27 milliarders spareplan kongeligt ignorerer, er dette: Hvad skal vi egentlig leve af i fremtiden? Krisen har nedlagt titusinder af traditionelle eksportarbejdspladser, der ikke genopstår i Bjerringbro og Sønderborg, men i Beijing og Shanghai. Vores eneste mulighed er at foretage massive investeringer i uddannelse og forskning, der kan sikre udviklingen af nye arbejdspladser. Det var filosofien bag globaliseringspuljen, der mellem 2007-2012 skulle investere 39 mia. i den slags initiativer, der skal sikre fremtidens velfærd. Derfor er det måske noget overraskende, at forligspartierne i et forslag til 'ansvarlig forbrugerpolitik' plydrer puljen til finanisering bl.a. bedre mulighed for at klage i forbrugerklagenævnet og adgang til erstatning igennem gruppesøgsmål. Det er måske udmærkede initiativer, men er det virkeligt klogt at rapse pengene fra det, der skulle sikre vores velfærd? Er det klogt, at bruge ressourcer til skabelse af holdbare eksportarbejdspladser til udvidede klagenævn? Vi kan, som man siger, ikke leve af at klippe hinanden. Måske tror politikerne, at vi i fremtiden kan leve af at klage over hinanden?
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Dramatiske kaffetal i hjemmeplejen udløser alarmklokke
-
»Nu fylder jeg 70, og det synes jeg faktisk er klamt«
-
Sofie Gråbøl: »Jeg kommer aldrig til at opleve det igen«
-
Med et enkelt ord var hun med til at ændre verdenshistorien
-
Nedsmeltning udløser debat om spærregrænsen