Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
kritik. Rapporten fra den norske undersøgelseskommission har rettet en hård kritik af bl.a. statsminister Jens Stoltenberg.
Foto: EMILIO MORENATTI (arkiv)/AP

kritik. Rapporten fra den norske undersøgelseskommission har rettet en hård kritik af bl.a. statsminister Jens Stoltenberg.

Bo Lidegaard
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ansvar og konsekvens efter Breiviks terrorangreb

Sidder man undersøgelseskommissionens kritik overhørig, pådrager man sig ikke kun ansvar, men også skyld.

Bo Lidegaard
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I Norge har rapporten om myndighedernes håndtering af terrorangrebet 22. juli sidste år vakt berettiget opsigt.

Undersøgelseskommissionens kritik af myndighederne er sønderlemmende, og der er ingen på de ledende poster, der kan melde hus forbi. Det er der heller ingen, der gør. Allermindst den, der bærer det største ansvar, statsminister Jens Stoltenberg.

Stoltenberg har udvist betydeligt politisk mod ved selv at sætte undersøgelsen i gang og ved offentligt at opfordre til at »få alle de usminkede fakta på bordet«.

Den opgave har kommissionen taget bogstaveligt, og selv om det er smertefuldt, kan ingen ønske sig, at de stærkt kritisable svigt på alle niveauer var blevet forbigået i tavshed. Det tjener Norge til ære, at landet og dets regering har haft modet og viljen til at se også denne dimension af tragedien i øjnene.

Det tjener også Stoltenberg til ære at påtage sig det fulde ansvar. Han har med egne ord »ansvaret for det, der fungerede, og det, der ikke fungerede«. Alligevel har Stoltenberg valgt ikke at gå, men tværtimod at blive. Han siger, at regeringen »har fået en både ærlig og ubehagelig rapport.

Den skal vi bruge til at forstå, lære og handle efter. Det har jeg ansvaret for, og det har jeg tænkt mig at gøre. Det er den bedste måde, jeg kan handle på«. Det drejer sig »om at gennemføre mange store og små tiltag og ændre en kultur, en holdning til risici«.

Holdningen til risici har to dimensioner. Den ene vedrører den forebyggende indsats: Hvor langt skal statsmagten gå i sin overvågning og registrering af mistænkelige borgere og deres adfærd? Her er en åbenbar konflikt med vores ønske om størst mulig individuel frihed og beskyttelse af vores privatliv.

Konflikten vedrører også den fysiske sikring af steder og bygninger, der frygtes at være særligt udsatte terrormål. Kritikken hagler ned over Stoltenberg, fordi Breivik kunne parkere en bil fyldt med sprængstof lige uden for hans kontor, selv om sikkerhedsmyndigheder i flere år havde peget på risikoen.

Men det er politikernes, ikke myndighedernes, opgave at afveje hensynet til risici op mod det gode, at vi kan færdes frit også i nærheden af udsatte bygninger. Myndighederne skal vurdere risici og påpege dem over for de ansvarlige politikere.

Så er det op til dem, hvor meget folkestyrets bygninger og institutioner skal pakkes ind bag beton, sluser og detektorer. Her gælder ikke, at mere altid er bedre end mindre.

Det er ikke svært at pege på højt profilerede bygninger i København, som heller ikke er sikrede mod bombeterror. Men bør de være det? Hvordan vejes den lille risiko for, at en terrorist en dag udnytter vores åbenhed, op mod den store fordel ved, at de ikke er gemt væk bag bombehegn?

Går det galt, som sidste år i Oslo, kan alle se, at det havde været en fordel, hvis statsministerens kontor havde været bedre sikret. Men hvor havde terroren så ramt? På banegården, i biografen eller et af Arbejderpartiets kontorer?

Ingen kan vide det – og vi kan ikke sikre alt. Det er ikke nødvendigvis en fejl, at statsministerens kontor ikke var afspærret. Heller ikke, selv om det var der, angrebet blev sat ind.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Opret en profil, og få fri adgang til Politiken under valgkampen

Alle skal have mulighed for at træffe et oplyst valg, så derfor giver vi fri adgang til alle under hele valgkampen.

Opret profil

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • 
    Strassbourg - EU - Parlament - Parliament - Europa - afstemning - Vote - Portræt - Reportage (ikke Brussel)

    På søndag har du chancen for at sætte dit eget lille personlige præg på, hvordan EU i fremtiden skal tackle nogle af Danmarks og klodens helt store udfordringer. Men hvor mange af de beslutninger, som lægger rammerne for vores hverdag, træffes egentlig i Bruxelles?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

Forsiden