Universitet. Erkendelsen af sammenhængen mellem den, der forsker, og det, der forskes i, har afgørende betydning for opfattelsen af, hvad et universitet er, og hvilken rolle det spiller i samfundet.
Foto: MATHIAS CHRISTENSEN (arkiv)

Universitet. Erkendelsen af sammenhængen mellem den, der forsker, og det, der forskes i, har afgørende betydning for opfattelsen af, hvad et universitet er, og hvilken rolle det spiller i samfundet.

Bo Lidegaard

Demokratiet har brug for forskere, der deler ud af deres viden

Hvis forskere er fraværende, mister vi vigtige pejlemærker i det politiske farvand.

Bo Lidegaard
FOR ABONNENTER

Det er lang tid siden, at vi forstod, at videnskaben hænger uløseligt sammen med det, den gerne vil vide noget om. Der består med andre ord et aktivt forhold mellem den, der studerer, og det, han eller hun studerer.

I alle grene af videnskaben indgår forståelsen af dette forhold som en fundamental del af videnskabens metode. En af fysikeren Niels Bohrs bidrag til moderne naturvidenskab var hans erkendelse af, at kvantefysikeren ikke bare iagttager den enkelte partikel, men også påvirker den med sine instrumenter.

Videnskabsmanden er med andre ord selv aktivt til stede i den virkelighed, han forsøger at forstå.

Noget tilsvarende gælder de humanistiske og samfundsvidenskabelige videnskaber. Man kan ikke blive en god historiker, hvis man tror, at historien er et overstået kapitel, der venter på at blive afdækket og fortalt.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce