Hvis elbiler skal blive et attraktivt alternativ til diesel og benzin, kræver det både, at der ikke lægges registreringsafgift på batteriet, og at det bliver lettere at køre og oplade sin elbil.
Foto: Finn Frandsen (arkiv)

Hvis elbiler skal blive et attraktivt alternativ til diesel og benzin, kræver det både, at der ikke lægges registreringsafgift på batteriet, og at det bliver lettere at køre og oplade sin elbil.

Bo Lidegaard

Bo Lidegaard: »Lad 2018 blive året, hvor Danmark melder sig ind i kampen og begynder at sætte strøm til bilerne«

Den gode nyhed er, at politik virker. Vi kan faktisk bestemme selv. Den dårlige er, at Danmark har valgt at hægte sig af den internationale udvikling for elbiler.

Bo Lidegaard
FOR ABONNENTER

I Norge var flere end hver tredje solgt bil i 2017 en elbil. Det skyldes ikke, at nordmændene er umanerlig rige, men at Norge politisk har fremmet salget af elbiler, så landet nu er det førende i verden, hvad angår indfasning af alle former for elbiler – store og små, plug-in og hybrid. Norges satsning på elbiler har ikke kun at gøre med lysten til at være grønt foregangsland, men også at Norge har rigelig billig vedvarende strøm fra vandkraft, ganske som Danmark har det fra vindkraft. Det gør det logisk at satse på elbiler, selv om Norges geografi er mindre egnet end Danmarks, hvor afstandene er mindre og klimaet mildere.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden