0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bo Lidegaard: »Lad 2018 blive året, hvor Danmark melder sig ind i kampen og begynder at sætte strøm til bilerne«

Den gode nyhed er, at politik virker. Vi kan faktisk bestemme selv. Den dårlige er, at Danmark har valgt at hægte sig af den internationale udvikling for elbiler.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen (arkiv)
Foto: Finn Frandsen (arkiv)

Hvis elbiler skal blive et attraktivt alternativ til diesel og benzin, kræver det både, at der ikke lægges registreringsafgift på batteriet, og at det bliver lettere at køre og oplade sin elbil.

Bo Lidegaard
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bo Lidegaard
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I Norge var flere end hver tredje solgt bil i 2017 en elbil. Det skyldes ikke, at nordmændene er umanerlig rige, men at Norge politisk har fremmet salget af elbiler, så landet nu er det førende i verden, hvad angår indfasning af alle former for elbiler – store og små, plug-in og hybrid. Norges satsning på elbiler har ikke kun at gøre med lysten til at være grønt foregangsland, men også at Norge har rigelig billig vedvarende strøm fra vandkraft, ganske som Danmark har det fra vindkraft. Det gør det logisk at satse på elbiler, selv om Norges geografi er mindre egnet end Danmarks, hvor afstandene er mindre og klimaet mildere.

I Norge tilskynder de aktivt introduktionen af elbilerne ved at privilegere dem med lavere afgifter, bedre parkeringsforhold, fordele i trafikken og andre små og store ting, der gør det attraktivt for forbrugerne at købe og bruge elbiler.

Dermed løber Norge også ind i nogle af de kortsigtede problemer, som har fået Danmark til at klamre sig til diesel og benzinbiler: Når afgifterne på elbilerne lempes, og flere og flere faktisk køber dem, falder provenuet til staten. Det forsøger man i Norge at løse ved at indføre afgifter på de tungeste af elbilerne – den såkaldte Tesla-afgift. Alligevel topper Norge listen af lande, hvor salget af elbiler er størst i forhold til det samlede bilsalg – med Hongkong og Island på henholdsvis anden- og tredjepladsen. Det er de tre eneste lande, hvor salget udgør mere end 5 procent af det samlede nysalg.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter