0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fra politistat på vej mod demokrati

Myanmar (tidligere Burma) kan blive endnu et eksempel på overgangen fra diktatur til demokrati.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JOACHIM ADRIAN (arkiv)
Foto: JOACHIM ADRIAN (arkiv)

Myanmar. Vesten må forstå sit medansvar for den demokratiske proces i Myanmar. Aung San Suu Kyi (billedet) er afgørende i den proces.

Herbert Pundik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Herbert Pundik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Rangoon, januar 1996
Aung San Suu Kyi tager imod i det store, stille hus ved søen i Rangoons udkant.

Hun er just sluppet fri efter seks års husarrest. Kort efter straffer generalerne hende med endnu en årelang husarrest.

I samtalens løb siger hun bl.a. »Vi søger ikke at underminere hæren. Jeg er general Aung Sans datter, og det ville være paradoksalt, hvis jeg skulle stræbe efter at underminere min fars livsværk. Jeg forlanger heller ikke, at militæret skal opgive politisk indflydelse«.

Rangoon, april 2012
I dag afholdes suppleringsvalg til det burmesiske parlament, der blev oprettet efter valgene i 2010. 48 ledige pladser af et samlet antal på 656 skal besættes.

Aung San Suu Kyi opstiller i et fattigt distrikt, et par timers bilrejse fra Rangoon. Det forventes, at hendes parti, som for kort tid siden var illegalt, vil vinde størstedelen af de ledige pladser. Det er første gang siden 1990, der afholdes frie valg i landet.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar