Vi skal sparkes ind i demokratiet!

Lyt til artiklen

”Ved i hvor i vil sætte jeres kryds d. 19. november?”. Ordene kom fra mig, og var engagerede og ivrige. Jeg håbede på at kunne sætte gang i en diskussion blandt de kammerater, som jeg havde inviteret til filmaften, og som jeg ikke havde set længe. En diskussion om demokrati, samfundsdeltagelse og engagement! Men svaret jeg fik i hovedet var chokerende: ”Jeg gider sgu’ ikke bruge tid på at stemme. Det er spild af tid” sagde en af mine gæster, mens han tømte sin dåseøl.

Selvom at vi havde en fornøjelig aften, var brodden alligevel taget af min glæde. Jeg var så rystet over at et normalt begavet menneske udviste en så stærk ligegyldighed over for det demokrati, som har skabt så mange muligheder for hele min generation. Desværre står han ikke alene: Kun 35 % af de 17-24-årige er sikre på, at de vil stemme til kommunalvalget d. 19. november. Det viser en undersøgelse som er lavet af kommunernes nyhedsbrev Momentum.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her