Mellem kroppen og verden

Asta Olivia Nordenhofs stærke digtsamling "Det nemme og det ensomme" zoomer ud og ind mellem intime detaljer om familie, vold, sex og generelle betragtninger om samfundet.

Kritikerskolen

Det nemme og det ensomme er forfatterskoleuddannede Asta Olivia Nordenhofs anden udgivelse; den svære toer. Den er hverken nem eller ensom at læse. Man mærker tydeligt en anden bevidsthed bag ordene, en bevidsthed, der selv forsøger at sætte sig i andres sted, for at forstå, hvordan det må være at bo i en anden krop end ens egen, forstå familiens fortid eller mennesker, der gør skade ved at arbejde og opfylde sin pligt.

I digtsamlingen optræder jeget både som Ollie og Olivia, og man kan gætte på, at indholdet er selvbiografisk langt hen and vejen; blandet med fantasier og minder, som bekendt er upålidelige og ændrer sig med tiden. Læseren kan stykke en fragmenteret fortælling sammen af informationer om jegets liv. En fortælling om opvækst og nedarvet vold.

Menstruation og dårlige minder

Mange af digtene handler om kropslig hukommelse. Fortælleren minder os om, at sanserne husker bedre end hovedet. Familiens fortid med farfarens tæsk undersøges gennem fotografier samt egne og andres minder.  ?det gør ondt fra menstruationen og de dårlige minder,? hedder det et andet sted. Både krop og psyke kan gøre ondt. Krop og forstand hænger sammen, som når tiden siden forældrene døde måles i afklippede negle.

Jeget fortæller om forholdet mellem sin far og mor, da de stadig levede: ?han læste først nogle år på arkitektskolen, så nogle år på internationale studier, færdiggjorde ingen af delene// jeg fandt en collage min mor har lavet// forskellige nøgne eller afklædte kvinder, fotografier min far må have taget// henover collagen har hun skrevet: INTERNATIONALE STUDIER.? Citatet er et godt eksempel på det tragikomiske i Nordenhofs univers. Det er på samme tid meget humoristisk og meget trist, at moren spøger med farens affærer.

Derefter forklarer jeget, om de breve hun modtager, der er tiltænkt hendes afdøde far. Afsenderne er mænd og kvinder, som faren har mødt på sine ?internationale studier?:?my beloved tony// remember me// we met there or there?. Senere: ?the winter is coming// or the summer is coming?. De upræcise henvisninger peger på, at faren har modtaget mange breve og har mødt mange mennesker, som jeget ikke kender til. Afsnittet viser fint og igen med humor, at der er meget, man ikke ved om sine forældre. ?det er omfattende de ting ens far har lavet i verden,? skriver hun.

Samfundsvrede

Og det bliver ikke kun i familien, for verden uden for presser på. DR viser en dokumentar om en sexaddicts på Nørrebro. Og ?ydre amar? er et ?underligt vredt samfund? med metro og mennesketomt Fields. En mand kommer forbi andelsforeningen for at fortælle, at swaplån ikke var en god ide alligevel. Nordenhof skriver om finanskrisen som en oplevet krise.

Og der er flere kriser i samfundet. Digtene har ingen titler, så jeg vil bruge første linje i et digt, jeg er specielt vild med: ?jeg vil tale om at arbejde.? Og det gør hun så. Taler om ?judge bennet,? der dømte uretfærdigt for at beholde sit job, om en skiltemager under Apartheid i Sydafrika, der bogstav for bogstav skriver ?no coloured allowed?. N?et i sig selv er ikke end ond handling, men det bliver problematisk, når man ser det i sammenhæng. På samme måde undersøger hun skyld hos udlændingestyrelsen. Kan man kræve, at asylansøgere fortæller samme historie, hver gang de forhøres? Asylansøgere som er under pres gennem den lange ansøgningsproces. Nordenhof har tidligere mindet os om at hukommelsen er upålidelig.  Til sidst undrer hun sig over stigmatisering af arbejdsløse, når hun spørger, om mennesker skal straffes, når de ikke arbejder.

Versaler

Sproget i digtsamlingen virker lige til, men har samtidig små finurlige krøller. Når nogen vil skade moren, kaldes de ?fuckhoder?. Det virker ærligt, at ordet er stavet, som en naturlig accent, der kommer frem, når man er vred. Måske har Nordenhof brugt for mange store bogstaver på sin blog ?jeg hedder mit navn med versaler?. Versaler er i hvert fald fraværende i digtsamlingen. Navne er heller ikke stavet med stort. Det giver en hvis forvirring og følelse af fremmedgjorthed, når ?judge bennet? optræder. Jeg læste det først på dansk, fordi jeg ikke lagde mærke til at det var et navn på grund af det manglende store begyndelsesbogstav. Intet tages for givet. De mindste detaljer og de største abstrakter bliver behandlet med samme omhu. På bloggen beskriver Nordenhof med omhu om sit liv som prostitueret. Digtsamlingen slutter med at fortælleren skal starte på bordellet igen på grund af pengemangel. Jeg ville ønske at jeg kunne beskrive hvor ærlig denne digtsamling er. Det nemmeste er nok at læse den selv.

Det nemme og det ensomme

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Asta Oliva Nordenhof

20 august 2013

Forlaget Basilisk

150 kr

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen
    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen

Henter…

Søndag er der Oscar-uddeling i Los Angeles. Og for første gang siden 1989 vil showet finde sted uden en vært – et job, som bliver kaldt det værste i Hollywood i øjeblikket. For i en tid, hvor alt er syltet ind i værdipolitiske diskussioner, kan ingen længere samle os alle i et fælles grin.

• Kvinder efter flugt fra Baghouz i det østlige Syrien. Foto: Fadel Senna / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?
    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?

Henter…

USA’s tilbagetrækning fra Syrien har gjort spørgsmålet om de danske IS-krigere højaktuelt. Skal vi tage dem hjem igen, efter at de har kæmpet for et verdensomspændende islamisk kalifat? Og har vi en forpligtelse over for de danske børn, der er blevet født undervejs i kampene?

• Du lytter til Politiken

Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

Henter…

I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Forsiden

Annonce