Franskmand gør op med sine gastronomiske fordomme

Lyt til artiklen

Jeg er franskmand. Franskmand med stort ’F’. For mig er god rødvin og gåselever himmelsk, og friske grøntsager skal være til stede på min tallerken, ellers er måltidet ikke fuldendt. Derfor rynkede jeg skævt på næsen, da min svigermor inviterede mig til gule ærter, medister og kogt flæsk en kold oktoberlørdag i Skanderborg.

Når man en skønne dag bliver en del af sin svigerfamilie, så skal man tage det sure med det søde. Det blev min tur denne weekend. En særlig familietradition bestående af en middag med gule ærter, langtidskogt svineflæsk med stuvet medister og kræmmerhuse, skulle komme an på en prøve hos mig. Familien samles hvert år for at hylde den afdøde morfars yndlingsspise. Her hersker Emma Gad, og kun hendes ord er gyldige. Stofservietterne skal ligge i skødet, og underkoppen skal med, når der skænkes kaffe. Den danske madtradition ligger mig fjernt, men jeg gik til bords med åbent sind og tom mave. Og efter gentagne påpegninger, kom jeg servietten i skødet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her