Samfundets svageste drukner i behandlerlede

Lyt til artiklen

Mette Frederiksen udtalte sig i sommers omkring hendes vigtigste rolle som beskæftigelsesminister; at få folk i arbejde. Blandt regeringstiltag er nedsættelse af dagpengeperioden og uddannelse frem for kontanthjælp til de unge. Det er min klare overbevisning at der skal mere end økonomiske incitamenter og et par kosmetiske ansigtsløft til for at få flere af overførselsindkomster og i gang med uddannelse eller arbejde. Først og fremmeste må tackle behandlerlede blandt samfundets svageste, gøre op med kontrolsamfundet og give friheden tilbage - selv til dem, der falder udenfor den ellers homogene hvide middelklasse i Danmark. Vi må gøre vores opfattelse af hvad der er normalt bredere, så der er plads til de urolige drenge, alternative livsvalg og at have det svært.

Forleden drak jeg kaffe med en 60-årig alkoholiker, der beskrev de sidste femogtyve år af sit liv som ?en dårlig periode, hvor jeg havde lidt svært ved at finde ud af det?. Femogtyve år, hvor han har været stærkt alkoholiseret, været inde og ude af misbrugscentre og psykiatriske hospitaler. I én af hans korte talepauser, spurgte jeg ind til hvordan han ville havde ønsket at hans misbrug var blevet taget hånd. Han var ikke den mindste smule tvivl om arbejde og familie var det der altid har givet hans liv mening og indhold. Vores beskæftigelsesminister ville have været stolt; alt den mand ville var at komme tilbage på arbejdsmarkedet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her