I lørdagens udgave af Politiken kunne man læse et interview med Martha Graven Nussbaum (amerikansk professor i etik og retsfilosofi), hvor hun blandt andet siger, at "... muslimer i Europa bliver i dag - ligesom jøderne tidligere - opfattet som suspekte i samfundet, fordi de ikke spiser og går klædt som alle andre. Der er et hav af eksempler på, at muslimernes spisevaner og tørklæde er blevet problematiseret i offentligheden... muslimernes vilje til at opretholde en særskilt religiøs identitet gør, at flertallet af europæerne ser på dem som fremmede og derfor også som fjender". Dog siger hun senere i interviewet, at hun er optimistisk, hvad angår dig, da du har en lang tradition for tolerance. Jeg mener derimod, at du, Danmark er begyndt at miste din tolerance. Du tenderer til en religiøs intolerance og islamofobi, hvilket der ifølge mig er flere grunde til.
Den første grund er, at du glemmer at forholde dig til det faktum, at det ikke alene handler om en debat, der drejer sig om indvandrere og flygtninge, men at det i endnu højere grad handler om debatten om det at være muslim i dit samfund, samtidig med at man vil være ligesom dig, nemlig dansk. Mange af de emner, der har været i medierne den seneste tid har omhandlet ovenstående problemstilling. Lad mig nævne nogle eksempler: Inger Støjberg, der pludselig gøre sig fortaler for dine værdier efter et enkelt møde hos Islamisk Trosamfund, svinekød, der blev fjernet fra nogle børnehaveinstitutioner, halalslagtet oksekød på Hvidovre Hospital. Derudover er der personhistorier, som Ahmed Akkaris holdningsændring, der fik massiv opmærksomhed fra dig uden, at du satte spørgsmålstegn ved hans kovending. Sidst men ikke mindst Yahya Hassan og her tænker jeg på hans kritik af islam i sine digte.