Velkommen til Carbaret Bohemia

Burlesque. Smag på ordet. Salt, vådt og en smule sprudlende, ikke? Det smager af østers og champagne. Valby derimod smager, undskyld mig, en anelse af gråvejr, onsdagssex og gule mursten. Her er historien om dengang en burlesque forførte Valby og mig.

Kritikerskolen

Allerede i døren bliver min date og jeg pinligt bevidst om vores særdeles sløje påklædning. Vores flade sko huer ikke verdens smukkeste dørmand som iført galocher og halssløjfe ikke lægger ikke skjul på sin skuffelse. Jeg hiver lidt op i min nederdel og smiler det bedste jeg har lært. Han streger os af.

Velkommen til Carbaret Bohemia.

Vi skynder os at købe en flaske champagne af en bartender med balkonserverede bryster så store som gåsedunspuder og finder en plads mellem de andre gæster.

Fra loftet hænger voluminøse draperinger af fed, rød velour med en lyserkrone i midten. Væggene er beklædt med mønstret tapet og i det ene hjørne hænger en hvid hest fra en tivolikarussel og nyder otium. I det andet hjørne står et gammelt klaver. Der hænger store silkeklunker fra de talrige gardiner som får rummet til at ligne en fransk Milles-feuilles kondidorkage.

På vej til toilettet må jeg sno mig forbi et køkken og et sminkerum med forhæng for. Jeg stjæler et blik gennem dørsprækken til køkkenet hvor et par af aftenens dansere, spiser og snakker. Der sidder en dame med rød fjerhat - Det er Ann Farholt som sit alter ego Madame Gigi. På vej tilbage støder jeg ind i en nutidsversion af Josephine Baker, som i tre lette trin springer fra køkken til sminkerum så bananerne vipper op og ned.

Det her blir godt.

Tilbage på bænken drikker min date og jeg et glas champagne mens de sidste gæster iført fjerhatte, silkeskjorter og corsager puffer sig på plads. Der er en løssluppen stemning og der grines og snakkes lige ind til tæppet går fra og aftenens vært, den smukke, rødhåret Mademoiselle Babette Renard, som til dagligt går under navnet Tinus de Schunard, byder velkommen og fortæller om reglementet. 1. Når applausskiltet blinker, må der klappes. 2. Mobiltelefoner bliver i taskerne. Tak for det.

De næste to-tre timer er et potpourri af forførende performance art, showdance, sang og striptease. Madame Gigi åbner herlighederne med en vise om hendes uduelige flirt som ikke rigtigt ka' finde hullet, men tilgengæld ikke har problemer med at lave hole in one på golfbanen. Bagefter er det den smukke platinblonde Frk. Yvonnes tur. Hun kaster vatstykker ud til publikum og leverer derefter et vanvittigt morsomt jodlende stripteaseshow - selvom man er fræk, kan man jo godt være betænksom. Til sidst nedsænkes et koyver og drypper mælk ud over hendes afklædte krop. Hele baduljen med en ironisk distance som gør det troværdigt og sjovt. Det her er en leg og vi er alle sammen inviteret med.

Alle kunstnerne balancerer mellem det karikerede og det troværdige. Desværre mestrer aftenens eneste herre, tryllekunsteren Monsieur Deurell, ikke balancen i aften og jeg savner en smule personlighed - En skam, for manden kan trylle.

Tilgengæld tryllebinder store, runde Frk. Irma mig med marcipanhud og strutskørt. Hendes optræden er en først skamfuld og genert striptease som bliver mere og mere bramfri for til sidst at eskalere i et gyngende inferno af dans og grådig rouladespisning. En kommentar om at vi kvinder skal fucking tage en slapper med vores evindelige slankehykleri hvor vi spiser alt det vi snakker om er forbudt, når vi er hjemme i vores mørke stuer. Stop det. Op på scenen og synd for helvede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Efter en lille pause indtager den chokoladefarvede Dot scenen iført hanekam og tigerstriber. Da hun slængende bag tremmer drypper hvid stearin ned over sin mørke krop er der, med Tinus de Schunards egne ord, ikke et sæde tørt.

Vi forlader forestillingen med bobler i blodet og ømme lattermusker. Jeg er lettet over at det faktisk er muligt at iscenesætte og hylde kvindekroppen på en måde som er både seksuel, forførende og sjov. Tinus de Schunards ensemble bruser over af personlighed og slår fast, at man ikke bliver et objekt, bare fordi man tager tøjet af. En vigtig lektie i en tid hvor der er gået inflation i at udstille kvinder som tomme, humorforladte sexobjekter.

Carbaret Bohemia er en vidunderlig undergrundsaffære, så hvis du en Lørdag aften i Valby får øje på et par feststemte mennesker med en lille fjer på, vil jeg anbefale at du følger efter dem.

Du bliver ikke skuffet.

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce