Det skal være sværere at stille op til kommunalvalg

Lyt til artiklen

Uanset hvor man færdes i disse dage – uanset om det er Indre Nørrebro, en hovedgade i provinsen eller sågar Politiken.dk – bliver man mindet om, at der er noget på færde i dansk politik: valget til kommuner og regioner er over os! Overalt gør en lang række lokalpolitikerne sig til, i håbet om at sikre vores stemme på valgdagen. Det er godt at se at der er mange, der er interesserede i at deltage i det lokale selvstyre. Alligevel kunne jeg nu godt tænke mig at det var lidt sværere at stille op – for demokratiets skyld.

Som det er nu, er kandidatfeltet mildt sagt en kende broget. Det gælder især i Københavns Kommune, hvor hele 32 lister stiller op. På otte af de lister er der kun en enkelt opstillet kandidat – lister som ”Den lille mand og Krigsveteranerne,” ”Sunshine Partiet” og ”Dovne Robert.” Så er der en liste som ”Schiller Instituttets Venner”, partiet med det moderate og afbalancerede slogan: ”Glass Stegall, ikke EU-fascisme – bankunionen vil tage dine penge og dit liv.” Jeg kan ikke umiddelbart vurdere, hvor dødelig bankunionen er, men dansk EU-politik hører normalt hjemme i Folketinget og ikke på Københavns Rådhus. Man kan derfor let få den mistanke, at listen mest stiller op for at få opmærksomhed om deres landspolitiske visioner, og ikke så meget for at få lov til at administrere skoler, biblioteker og veje for borgerne i København.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her