Kære erhvervsliv, forstyr ikke - jeg studerer

Lyt til artiklen

Morten Østergaard synes, at niveauet på de danske universiteterne er for lavt. Så langt er vi faktisk enige, ministeren og jeg. Men også kun så langt. For hvor Østergaard mener, at fokus skal rettes mod erhvervslivet, mener jeg, at det netop er dette fokus, der er problemets kerne. Det underminerer selve universitets fundament - viden og fordybelse.

Jeg siger det helt ærligt. Da jeg i sin tid valgte studie, funderede jeg først og fremmest min beslutning på interesse og lyst. Kald mig bare forkælet. For det er nok en forholdsvis provokerende udmelding fra én, der ellers tilhører den så omtalte 'Generation Målrettet'. Ikke desto mindre er det sådan. Jeg læser, fordi jeg kan lide det. Alligevel rammer en tanke mig oftere, end jeg bryder mig om: hvad skal man med en magistergrad i litteratur ude i den virkelige verden? Derfor supplerer jeg i stor stil med ekstra CV-aktiviteter - senest Politikens Kritikerskole. Det står da også allerede på min LinkedIn. Her er der fuld knald på netværk, letomsættelige skrivekompetencer og eksponering. Men skal vi studerende virkelig bruge vores kræfter på CV-ræs i stedet for at fordybe os i højpandet teori og tunge bøger?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her