Helt upartisk: Gud eksisterer ikke

Lyt til artiklen

Forestil dig jeg sidder overfor dig på et værtshus. Snakken går og to øl kommer på bordet. Vi tager begge en tår. Pludselig begynder jeg at omtale en tredje øl, der skulle stå på bordet. Dette er ikke som de to andre en Tuborg, men en specialøl fra Nørrebro bryghus. Du undrer dig eftersom der kun står to Tuborg på bordet, og spørger hvad jeg dog snakker om? Jeg insisterer på, at der altså også står en tredje øl på bordet. En specialøl fra Nørrebros bryghus, og jeg beder dig om at modbevise, at det skulle være tilfældet.

Som du nok har regnet ud, så er ovenstående en metafor. Specialøllen er et billede på en konkret gudsforståelse. En specifik forståelse af gud, hvori guds meritter og mirakler står beskrevet - som det eksempelvis findes i den muslimske koran, den jødiske tora og den kristne bibel.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her