En dag på job(centeret) - Absurdteater #1

Lyt til artiklen

"Find jeres indre værdier to og to" råber Torben og kigger rundt i lokalet. Torben er min jobkonsulent og jeg er ledig. Det har jeg været i fire uger. Jeg er en del af en kedelig statistisk af arbejdsløse unge, som træder ind i dagpengesystemet netop som vi har afleveret vores specialer. En kvinde tager mod til sig og fortæller at hendes værdier er anerkendelse, uforudsigelighed og udfordringer. Torbens blik flakker. Så smiler han pludselig. " Okay, jamen så vil jeg give dig dit livs udfordring. Find en mand og få børn, så skal du nok få både udfordringer og en uforudsigelig hverdag!" Første akt i aktivering er begyndt.

Har du overvejet salg?

Vi sidder ved firkantede borde i et mødelokale med et eksotisk navn og undgår hinandens blikke. Cand.mag'erne har det ubetinget værst. De sidder i hjørnerne og skutter sig og kan godt mærke det er op af bakke. Det virker som om meget få har tiltro til at de kan noget som helst andet end at gå på universitetet. Lige i hælene på dem følger os fra Samfundsfag og Kommunikation. Et overflodsfænomen af folk, der har studeret samfundets komplekse systemer, kommunikationsmønstre og strategier. Torben giver tydeligvis ikke meget for det. " Har du overvejet salg?" spørger han pludselig og kigger mig lige ind i øjnene. " Eller er du måske sådan én, der hellere vil redde verden?" Jeg slår blikket ned. Torben foreslår at jeg søger en stilling hos mink-industrien. De mangler åbentbart gode kræfter i salg.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her