Barndom Uden Vold: Hvert sjette barn har været udsat for fysisk vold af en forælder det seneste år. Hvorfor taler vi ikke meget, meget mere om det – og gør noget ved det?
Svend Foldagerpolitiinspektør for Forebyggelse og Nærhed, Nordsjællands Politi.
Mette Koudalchef, Børne- og Familieområdet, Norddjurs Kommune.
Lisbeth Jessendirektør, Barndom uden vold.
På et område fejler vi fundamentalt i Danmark, nemlig på området for at stoppe vold i nære relationer. Vi ser ikke på tværs, vi ser ikke på mennesker, og vi bruger ikke den viden, vi har, godt nok. Hvis vi gjorde, kunne vi forhindre drab, vold og redde børn fra en risikofyldt opvækst og et smertefuldt voksenliv.
Barndom Uden Vold: Hvert sjette barn har været udsat for fysisk vold af en forælder det seneste år. Hvorfor taler vi ikke meget, meget mere om det – og gør noget ved det?
Lyt til artiklen
Henter...
»»Nu er du selv ude om det, hvis han slår dig ihjel!«, råber min mor til mig og forsvinder. Kort efter ligger jeg på gulvet, luften er slået ud af min mave, jeg gisper efter vejret og trygler ham om at stoppe. Bare et øjeblik. Hans blik er sort og koldt. Jeg forstår, at det, jeg ser i øjnene, ikke længere er min bror, men et uhyre. Jeg forstår også, at jeg ikke længere skal spørge, hvornår jeg må flytte hjemmefra«.
Sådan skriver Glara Codar om en episode fra sin ungdom. Hun er en af otte unge voksne, der fortæller om deres opvækst med vold, i bogen ’Kh Børnene’, som Barndom Uden Vold har udgivet i år. Bogen giver stemme til nogle af de børn, som sjældent bliver set og hørt godt nok.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.