Kronik afHans Hyttel

Lektor ved Københavns Universitet

Alt for mange universitetsstuderende – mere end halvdelen – bliver væk fra undervisningen. Det er et systemisk problem med mange årsager, men noget som vi er nødt til at gøre noget ved.

Lektor: Højt fravær på universiteterne har skabt et alvorligt problem

Lyt til artiklen

Siden 1991 har jeg været universitetslærer. Jeg er lektor ved Institut for datalogi på Aalborg Universitet og tillige lektor ved Datalogisk Institut på Københavns Universitet. Dette giver mig en sjældent set mulighed for at se studerendes adfærd på forskellige universiteter.

På AAU holder jeg et kursus for et stort hold på 160 studerende, hvoraf 140 studerende er på andet år af bacheloruddannelsen. Sidste år var første gang, jeg var ansvarlig for at undervise i dette kursus, og jeg brugte megen tid på at planlægge læringsdesignet, finde kursusmateriale og på at dele holdet op indirekte klasser, så jeg og de tre hjælpelærere kunne komme tæt på de studerende.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her