Kronik afAsser Amdisen

Historiker og forfatter

Grundtvig havde sine styrker og svagheder. Han var langtfra et glansbillede. Men vi skal ikke hæve fortiden op på en piedestal eller begrave den i baghaven.

De sidste år blev​ Grundtvig noget sær. Han troede, at han kunne gøre kvinder gravide ved at lægge hånd på dem

Lyt til artiklen

Forleden mødte jeg en gammel historikerkollega, og i den almindelige udveksling af ’hvad laver du nu’ berettede jeg stolt, at jeg havde en biografi om Grundtvig lige på trapperne. Han kvitterede med et lidt skeptisk blik og spurgte: »Er du så med i kulten?«.

Grundtvig er blandt de sikre hit i en dansk national kanon, men som det ofte er med kanoniserede personer, er der tit forskel på mennesket og på eftermælet. Grundtvig bliver tit citeret og brugt til at spænde for denne eller hin vogn, men hvem var han egentlig, og kan han egentlig entydigt betragtes som en positiv kraft i det danske samfund?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her